Mata
pelajaran : Pendidikan Islam
Kelas : Tahun 6 Bijak
Tarikh : 27 Mei 2011
Masa :
10.00 pagi – 11.00 pagi(60 minit)
Bilangan
murid : 39 orang
Bidang
pelajaran : Puasa
Objektif
pembelajaran : Menyatakan hukum,tahun
disyariatkan dan hikmah berpuasa
Hasil
pembelajaran : Di akhir sesi
pembelajaran ini,murid dapat :
A Menguasai isi kandungan
a.Menyatakan
hukum dan tahun disyariatkan puasa
b.Menyenaraikan
hikmah puasa
B Membina kemahiran berfikir dan strategi berfikir
a.
Merancang membina peta minda hikmah puasa
C Mengamalkan sikap
saintifik dan nilai murni
a.
Melibatkan diri secara aktif dalam kerja kumpulan
b.menguruskan
ahli kumpulan untuk membuat peta minda
Konsep/prinsip/hukum/teori :
Hukum puasa wajib
Tahun disyariatkan 10 Syaaban tahun kedua hijrah
Hikmah puasa :
Tanda kesyukuran kepada Allah, merehatkan sistem
penghadaman, meningkatkan ketakwaan
kepada Allah,melatih
diri bersifat mahmudah
Bahan,peralatan dan bahan sumber :
Carta
LCD Projektor
Lembaran kerja
Langkah berjaga-jaga
Pastikan murid tidak menghalang pancaran projektor
Pengetahuan sedia ada
Murid telah biasa menggunakan hukum-hukum dalam
islam
Fasa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan
Pembelajaran
|
Nota
|
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
|||
Permulaan/Mencungkil
Idea
(3
Minit)
|
Wajib,makruh,haram,harus
|
Mencungkil
pengetahuan sedia ada murid dengan bersoal jawab tentang hukum-hukum yang
biasa digunakan dalam kehidupan seharian
|
Murid
memberi respon dengan memberikan hukum-hukum yang biasa digunakan dalam
kehidupan seharian
|
Strategi/Teknik:
Penyoalan
seluruh kelas
|
Menstruktur/Menstruktur
semula
(20
Minit)
|
Hukum
puasa wajib
Tahun
disyariatkan pada 10 Syaaban tahun kedua hijrah
Hikmah
puasa :
Tanda kesyukuran kepada Allah, merehatkan sistem
penghadaman, meningkatkan ketakwaan
kepada
Allah,melatih diri bersifat mahmudah
|
Guru
mengarahkan murid membaca teks secara beramai-ramai dan dalam kumpulan
mengenai hukum dan tahun disyariatkan puasa
Penyoalan
dilakukan
Guru
mengarahkan murid secara berkumpulan membuat peta minda berkaitan dengan
hikmah berpuasa dan lakukan pembentangan
Guru
memaparkan carta berkaitan hikmah puasa setelah murid habis melakukan
pembentangan
Debriefing
Taksir
kefahaman murid secara lisan – Murid yang telah kuasai tajuk maju ke fasa
seterusnya dan yang belum dikumpul dalam kumpulan kecil untuk diberi
penerangan
|
Murid
membaca teks beramai-ramai dan dalam kumpulan berkaitan hukum dan tahun
disyariatkan puasa
Respon
terhadap soalan guru
Murid
dalam kumpulan mencari dan menyiapkan peta minda hikmah puasa untuk
dibentangkan
Aktiviti
pemulihan
Mendengar
penerangan guru
|
Stategi/Teknik
:
Inkuiri
terbimbing
Sumber/Bahan
: Carta
|
Aplikasi
Idea
(5
Minit)
|
Lembaran
kerja
|
Menyediakan
soalan menggunakan LCD Projektor
|
Pelajar
diminta menjawab soalan
|
Strategi
:
Menjawab
soalan
Sumber/Bahan
:
LCD
Projektor
|
Refleksi/Penutup
(2
Minit)
|
Hukum
puasa wajib
Tahun
disyariatkan pada 10 Syaaban tahun kedua hijrah
Hikmah
puasa :
Tanda kesyukuran kepada Allah, merehatkan sistem
penghadaman, meningkatkan ketakwaan
kepada
Allah,melatih diri bersifat mahmudah
|
Taksir
kefahaman murid melalui kuiz
Tingkatkan
penglibatan murid dengan memberi pengukuhan
|
Murid
sedaya upaya cuba menjawab soalan kuiz pendek disebabkan pengukuhan yang
diberi dan membuat kesimpulan pelajaran dengan menyatakan idea utama serta mengaitkannya
dengan idea asal
|
Strategi
:
Kuiz
pendek
Sumber/Bahan
:
Carta
|
No comments:
Post a Comment